نصائح لتجنب الأخطاء الدوائية Tips to Prevent Medication Errors
Adnan Khalil
Publish Date: 11 May 2019

Alhawadeth Media

8نصائح لتجنب الأخطاء الدوائيةTips to Prevent Medication Errors

English translation under below

منع أخطاء الدواء يمكن أن يحافظ على أمان أسرتك

لسوء الحظ ، تحدث الأخطاء الدوائية في كثير من الأحيان نسبيًا - ويمكن أن تضرك أنت وعائلتك. والخبر السار هو أن هناك طرق لتجنب الأخطاء الدوائية.

باتباع هذه النصائح الثمانية للسلامة ، يمكنك المساعدة في منع الأخطاء الدوائية في المنزل والحفاظ على نفسك وعائلتك آمنة.

طرح الأسئلة والكشف عن أكبر قدر ممكن من المعلومات

اسأل طبيبك أو الصيدلي أسئلة حول الأدوية الخاصة بك وما علاجها. معرفة الأدوية التي تتناولها ولماذا يمكن أن تساعدك في تحديد المشاكل المحتملة. تشمل هذه المشكلات المحتملة العلاج المكرر (تناول اثنين من نفس الدواء أو اثنين من نفس النوع من الأدوية) ، والحساسية الدوائية ، والتغيرات في الجرعة ، وتوقف الأدوية.

إذا كنت تعاني من حساسية تجاه دواء معين أو كان لديك مشكلة سابقة مع أحد الأدوية ، فمن الأهمية بمكان أن تقوم بنقل هذه المعلومات إلى جميع الأطباء والصيادلة. هذا سيساعد على منعك من تلقي هذا الدواء أو دواء مماثل في المستقبل.

استخدم صيدلية واحدة وطبيب واحد

وجود العديد من الأطباء والصيدليات يمكن أن يكون مشكلة. عندما يكون لديك عدة أطباء ، قد لا يكون أحد الأطباء على دراية بما يصفه الآخر. قد يؤدي ذلك إلى حصولك على أدوية من نفس النوع والأدوية التي تتفاعل مع بعضها البعض.

علاوة على ذلك ، إذا كنت تستخدم أكثر من صيدلية ، فلن يتوفر لدى الصيدلي معلومات كافية لتحديد هذه المشكلات. قد يؤدي ملء جميع الوصفات الطبية الخاصة بك في إحدى الصيدليات إلى منعك من تلقي علاج مكرر وأدوية قد تتفاعل مع بعضها البعض.

إذا كان يجب أن يكون لديك عدة أطباء ، فاحتفظ بقائمة الأدوية الحديثة التي يمكنك تقديمها لكل منهم.

 

الحفاظ على الأدوية منفصلة يمكن أن يمنعك من الخلط بينها وأخذها بشكل غير صحيح.

بعض الأدوية تتطلب ظروف تخزين معينة. على سبيل المثال ، يجب حفظ أقراص النتروجليسرين المستخدمة لعلاج آلام

الصدر في قنينة زجاجية (داكنة اللون) للحفاظ على قوتها

 

اتبع تعليمات الطبيب أو الصيدلي والبقاء على الجدول الزمني

لا تأخذ دواء أكثر من تعليمات الطبيب والصيدلي. أخذ أكثر من الموصى بها يمكن أن يؤدي إلى مزيد من الآثار الجانبية وقد يضر بك. إتباع التعليمات يشمل أيضًا عدم فقد الجرعات.

دائما الحصول على عبوات الخاص بك في الوقت المناسب لتجنب الجرعات المفقودة. يمكن اعتبار فقدان جرعة من الدواء خطأ دوائي من خلال الإهمال.

الجرعات المفقودة يمكن أن تؤخر شفائك أو تزيد من صعوبة إدارة حالتك الصحية. عندما تفوت جرعات من أدوية معينة وظروف صحية معينة ، قد تصبح أكثر مرضًا وقد يتعين علاجك في المستشفى.

استخدم الأدوات الصحيحة

إذا كنت بحاجة إلى استخدام جهاز قياس لأخذ دوائك ، فعليك دائمًا استخدام الجهاز المناسب ، مثل الجهاز المزود مع الدواء.

ملاعق المطبخ لا تحسب. يضمن استخدام جهاز القياس المناسب أنك تتلقى المبلغ الصحيح من الدواء

 

لا تمضغ أو تسحق الأدوية

ما لم يقول طبيبك أو الصيدلي ذلك. غالبًا ما يحاول المرضى الذين يعانون من صعوبة في بلع الأقراص قطع أو مضغ أو فتح أو سحق الجهاز اللوحي أو الكبسولة. قد يصبح هذا مشكلة مع الأدوية طويلة المفعول مثل الأدوية المتوفرة في تركيبات XR و XL و SR و ER.

عندما يتم قص الصيغ طويلة المفعول أو سحقها أو مضغها ، فإنها قد تطلق الدواء بسرعة كبيرة ولا تدوم بالطريقة التي صممت بها. أيضًا ، قد يؤذيك في الواقع إذا لم تتم إدارته وفقًا للتعليمات.

اسأل دائمًا طبيبك أو الصيدلي عن أفضل طريقة لإدارة الدواء. إذا كنت تواجه مشكلة في ابتلاع الحبوب ، فتحدث إلى طبيبك أو الصيدلي. يمكن للمهنيين الصحيين أن يوصلوا بصياغة مناسبة.

تخلص من الأدوية القديمة

تخلص من جميع الأدوية التي لم تعد تتناولها أو تلك التي انتهت صلاحيتها. لم تعد الأدوية منتهية الصلاحية فعالة لأنها تفقد فاعليتها بعد تاريخ انتهاء صلاحيتها. علاوة على ذلك ، قد تكون بعض الأدوية ضارة عند تناولها بعد تاريخ انتهاء الصلاحية.

حافظ على قائمة

احتفظ بقائمة محدثة بجميع الأدوية التي تتناولها ، بما في ذلك الأدوية التي تصرف بدون وصفة طبية والمكملات العشبية والغذائية. يمكنك تقديم هذه القائمة إلى طبيبك والصيدلي.

من المهم أيضًا أن تخبر الصيدلي والطبيب بكافة الأدوية التي تتناولها ، بما في ذلك الفيتامينات والمكملات الغذائية والأدوية والوصفات التي تصرف بدون وصفة طبية. حتى الأدوية التي لا تحتاج إلى وصفة طبية يمكن أن تتفاعل مع أدوية أخرى أو أدوية الوصفات الطبية الخاصة بك.

بالإضافة إلى ذلك ، قد لا تكون بعض المنتجات آمنة إذا كنت تعاني من بعض الظروف الصحية. لهذا السبب من الأهمية بمكان أن تكشف عن جميع الأدوية والمنتجات التي تتناولها لجميع مقدمي الرعاية الصحية.

 

استخدام أنظمة التغليف الصيدلية Curemed لتتبع الدواء الخاص بك. تقدم صيدلية Curemed عدة طرق تعبئة الدواء والحفاظ على المسار الصحيح. اتصل بنا لمعرفة المزيد في 862-225-9432

 

8

Preventing medication errors can keep your family safe

Unfortunately, medication errors occur relatively often — and they can harm you and your family. The good news is there are ways to avoid medication errors.

By following these eight safety tips, you can help prevent medication errors at home and keep yourself and your family safe.

1) Ask Questions and Disclose as Much Information as You Can

Ask your doctor or pharmacist questions about your medications and what they treat. Knowing what medications you take and why can help you identify possible problems. These potential issues include duplicate therapy (taking two of the same medication or two of the same type of medication), drug allergies, changes in dose and discontinuation of medications.

If you are allergic to a certain medication or have had a past issue with one, it is critical that you relay that information to all of your doctors and pharmacists. This will help keep you from receiving that medication or a similar one in the future.

2) Use One Pharmacy and One Doctor

Having multiple doctors and pharmacies can be problematic. When you have multiple doctors, one doctor may not be aware of what the other is prescribing. This can result in you getting medications of the same type and medications that interact with each other.

Furthermore, if you use more than one pharmacy, neither pharmacist will have enough information to identify these issues. Filling all of your prescriptions at one pharmacy can prevent you from receiving duplicate therapy and medications that may interact with each other.

If you must have multiple doctors, keep an up-to-date medication list that you can give to each of them.

3) Keep Your Medications Separate

Keeping medications separate can keep you from confusing them and taking them incorrectly.

Some medications require certain storage conditions. For example, nitroglycerin tablets used to treat chest pain must be kept in an amber (dark-colored) glass bottle to keep their potency.

4) Follow Doctor or Pharmacist Instructions and Stay on Schedule

Do not take more medication than instructed by your doctor and pharmacist. Taking more than recommended can result in more side effects and may harm you. Following instructions also includes not missing doses.

Always get your refills on time to avoid missing doses. Missing a dose of your medication can be considered a medication error through omission.

Missing doses can delay your recovery or make it more difficult to manage your health condition. When you miss doses of certain medications and for certain health conditions, you can become more ill and may have to be treated in the hospital.

5) Use the Right Tools

If you need to use a measuring device to take your medication, always use the appropriate one, such as the one provided with your medication.

Kitchen spoons do not count. Using the appropriate measuring device ensures you are receiving the correct amount of medication.

6) Don't Chew or Crush Medications

Unless your doctor or pharmacist says so, that is. Patients who have trouble swallowing pills often try to cut, chew, open, or crush the tablet or capsule. This may become an issue with long-acting medications like those that are available in XR, XL, SR and ER formulations.

When the long-acting formulations are cut, crushed or chewed, they may release the medication too quickly and not last the way they are designed to. Also, they may actually harm you if they are not administered as instructed.

Always ask your doctor or pharmacist about the best way to administer your medication. If you have trouble swallowing pills, speak to your doctor or pharmacist. Health professionals can recommend a suitable formulation.

7) Get Rid of Old Medications

Dispose of all medications you are no longer taking or those that have expired. Expired medications are no longer as effective because they lose potency after their expiration date. Furthermore, some medications can be harmful when taken after the expiration date.

8) Keep a List

Keep an updated list of all medications you take, including over-the-counter medications and herbal and nutritional supplements. You can provide this list to your doctor and pharmacist.

It's also very important to tell your pharmacist and doctor about all of the medications you take, including vitamins, supplements, over-the-counter drugs and prescriptions. Even over-the-counter medications can interact with other drugs or your prescription medications.

In addition, some products may not be safe to take if you have certain health conditions. That's why it's critical that you disclose all of the medications and products you take to all of your health care providers.

9) use Curemed pharmacy packaging systems to keep track of your medication. Curemed Pharmacy offers couple of ways to pack your medication and keep you on track. CALL US to find out more at 862-225-9432 or step by our pharmacy.

 

 

 

أخبار ذات صلة

المزيد من الأخبار

كل التعليقات ( 0 )

جميع الحقوق محفوظة © 2022 الحوادث
طورت بواسطة : Zahid Raju